Network Menu

Pressmeddelande: SWEA firar 25 årsjubileum i Stockholm 17 – 20 juni!

Logga, 25-årsjubileumSWEA – en världsvid organisation och ett globalt nätverk för svenska kvinnor, jubilerar och firar under fyra dagar i Stockholm med ett storslaget program. Jubileets symbol är dalahästen som liksom SWEA är ursvensk, med rötterna i den svenska myllan och spridd över hela världen.

SWEA har idag 76 avdelningar i 35 länder på 6 kontinenter och över 8000 medlemmar.

Tjuvstart med SWEA-hästar på Strandvägen – avtäckning sön. 6 juni kl. 13.

En parad med 14 SWEA hästar målade med inspiration från några SWEA-avdelningar runt om i världen kommer att kunna beskådas på Strandvägen under juni månad och därefter på Skansen resten av sommaren. Ett upprop gick ut till alla Sweor i världen: ”Måla en trähäst med inspiration från er region för att smycka jubileet i Stockholm”. 20 SWEA-avdelningar nappade på idén och dessa hästar har nu fått tillstånd att ställas ut på Strandvägen under juni månad. Hästarna som tillverkades och målades i Dalarna under
sommaren 2003 kommer till allén på Strandvägen där en avtäckningsceremoni sker söndagen 6 juni kl 13.00. Den 1 juli flyttar de upp till Skansen som representanter för Sweorna runt om i världen. I slutet på augusti kommer hästarna att spridas ut i vida världen hem till sina respektive orter och fungera som PR för Sverige och SWEA. Några av platserna dit de kommer att transporteras är: Nordic Heritage Museum i
Seattle, Svenska Sjömanskyrkan i San Pedro/Los Angeles, Swedish American Museum i Chicago, American
Swedish Institute i Minneapolis, Dubai i Förenade Arabemiraten och en kommer att stanna i Stockholm på
Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Varje SWEA-häst, som består av 288 furubitar, är ihoplimmade av Ewa Modigh, Mora Snickeri och därefter skulpterade av Torbjörn Lindgren, Leksands skulptur, Leksand. Varje häst har därmed fått sin personliga form: alla är 2 meter höga och väger 750 kg. De 14 hästarna är målade av konstnärerna Tauseef Al Mulla, Åsa Bengtsson, Åsa Bujon, Britt-Marie Flynn, Modde Groth, Britt Haglid, Birgitta Hedengren, Ulrica Hydman-Vallien, Lars Gillis Larsson, Mai Loken, Gunilla Marlis, Anette Notfors, Marianne Sparre-Snelling, Mona Starfelt, Ingrid Tärneberg och Marianna Åström-DeFina.

Svenska konstnärer i världen, Millesgården – invigning torsdagen 17 juni kl. 21

Prinsessan Christina, SWEAs hedersordförande, och Christina Moliteus, SWEA Internationals ordförande, inviger SWEAs konstutställning på Millesgården torsdagen 17 juni kl 21:00. Totalt 23 konstnärer har valts ut av en jury bestående av Staffan Carlén Millesgårdens marknadsdirektör, Göran Christenson Malmö Konstmuseums chef och Ann Westin art consultant. Utställningen pågår till 8 augusti.

Följande konstnärer är utvalda till Millesgårdens utställning:
Birgit Alm-Pons, USA (Måleri), Siri Berg, New York (Collage), Susanne Berger, Stockholm/Paris (Stengods), Christina Blencke, Stockholm/Madrid/London (Silver), Charlotte Eliasson, Malmö/N.Y. (Foto), Agneta Freccero, Rom (Måleri), Helene Fägerquist, Boston (Silver), Barbro Hedström, Stockholm/L.A./Paris/Tjeckien (Skulptur), Helena Hernmarck, New York (Textil), Ingrid Herrlin, Båstad (Keramik), Eva Ryn Johannisen, UK (Måleri), Marja Kullberg, Tokyo (Objekt), Birgitta Kyhlstedt, Tokyo/Spanien/Italien (Akvarell), Annika Mattson-Baudry, Paris (Bokband), Margaretha Miglo, San Francisco (Måleri), Michele Pred, San Francisco (Skulptur), Barbro Roos, Bryssel (Textil), Eva Rudling, Paris (Foto), Sigrid Sandström, Boston (Måleri), Annica Stiernlöf, Örestad (Skulptur),
Inger Tong, Hong Kong (Akvarell), Eva Vargö, Stockholm/Tokyo/Washington (Skulptur), Lena Önnesjö-Horta-Lobo, Lissabon/Paris (Textil).

SWEA-jubileumsseminarier, Foresta Hotell – fredagen 18 juni från kl. 9

Prinsessan Christina, SWEAs hedersordförande öppnar heldagsseminariet den 18 juni på Foresta Hotell. Välkomstanförande av Christina Moliteus, SWEAs internationella ordförande och inledande seminarium med bl.a. Ulf Wickbom, som ger en exposé över Sverige nu. Frank Belfrage, ambassadör i Paris, talar om
Europeiseringen och Kai Hammerich, generaldirektör för Invest in Sweden Agency, talar om Hur Sweor kan sälja Sverige.

Dagen inleds och avslutas med plenarmöten. Mellan dessa två möten finns nio olika seminarier att välja mellan som speglar tre teman: Sverige nu, Att leva utomlands och Kropp och själ.

Luis Abascal talar om Det mångkulturella Sverige, Herman och Birgitta Lindqvist om Utlandsliv, Lussi Nyblaeus om Kroppen, Bodil Jönsson om Tankar om tid, Gunnila Masreliez-Steen om Globala nomader, Marika Ronthy om Själen, Fredrik Eriksson om Svensk matkultur och dess utveckling, Monica Rabe om Att hitta rätt och hem och Monica Nicou om Hälsan.

Örjan Berner, ambassadör och ny ordförande för SVIV finns på plats, likaså Alexandra Charles som representerar 1,6 miljonerklubben och Sveriges Rese-och Turistråd ger information om betydelsen av sitt samarbete med Sweor i utlandet.

SWEAs grundare Agneta Nilsson inleder det avslutande plenarmötet Tankar kring livet med Patricia Tudor-Sandahl.

Ett bildspel om SWEAs historia kommer att visas under dagen.

Jubileumsmiddag i Blå Hallen, Stockholms Stadshus – lördagen 19 juni kl. 19

Jubileumsmiddagen äger rum i Blå Hallen på Stadshuset med hedersgästerna H.K.H. Kronprinsessan Victoria, som under kvällen delar ut Sigrid Paskells stipendium inom scenkonsterna, Prinsessan Christina, Fru Magnuson med make Tord Magnuson och Sveriges USA ambassadör Jan Eliasson som håller
talet till SWEA. Underhållning av SWEA-kören som består av cirka 100 Sweor från hela världen under ledning av dirigenten Ingegärd Franzén. Dessutom underhåller Titti Sjöblom och Ehrling Eliasson med sång och musik samt Slagverksorkestern Kroumata.

Övrigt ur Jubileumsprogrammet, 17 – 20 juni

Invigning av SWEAs Jubileum i Storkyrkan med välkomsttal av biskop Caroline Krook och en sommarkonsert med Gustaf Sjökvists Kammarkör. Solister: Jeanette Köhn, sopran och Carl Magnus Fredriksson, tenor.

Heldagsutflykter arrangeras under fredagen till Trosa och till Menhammar Stuteri. På kvällen ges en specialföreställning på Oscarsteatern för SWEA med bland andra Lill Lindfors, Lill Babs, Maria Lundqvist och Martin Stenmarck. På söndagen hålls en storslagen picknick i Ulriksdalsparken vid Confidencen med två föreställningar av Bellmans Nymfer med Kjerstin Dellert, Margareta Hallin och Lena Nyman.

Svenska utlandsskolor och skolföreningar från SWEAs olika regioner har en utställning på Bredablick, Skansen som öppnar på lördagen 19 juni kl 10.00 med invigningstal av Anna-Greta Leijon, Skansens chef och Christina Moliteus, SWEA Internationals ordförande. Av eleverna målade trähästar visas hästens roll i
olika arbeten på temat ”Skola förr och nu”.

Lördag 19 juni kl 12 är det lunch på Nordiska Museet, Djurgården, då bland annat utmärkelsen Årets Svenska Kvinna delas ut. Sedan 1989 utser SWEA International ”Årets Svenska Kvinna”; bland de utnämnda finns Ewa Kumlin, initiativtagare till Swedish Style i Tokyo, H.M. Drottning Silvia som uppmärksammades för sina insatser inom the World Childhood Foundation, Maria Nyström Reuterswärd för sitt arbete kring NASAs Marsprojekt m.fl.

SWEA delar också ut två forskningsstipendier till doktorander varje år; det ena för studier av svenska språket, litteraturen eller samhället och det andra för studier av interkulturella relationer.

SWEA – i korthet

SWEA – Swedish Women’s Educational Association International är en global ideell förening för svenska och svensktalande kvinnor som är eller har varit bosatta utomlands.

SWEA är både en träffpunkt och ett skyddsnät med länkar över hela världen som gör livet utomlands lättare och ger stöd vid utflyttning och återkomst till Sverige.

SWEAs syfte är bland annat att förmedla personliga och professionella kontakter, samt etablera ett nätverk Sweor emellan över hela världen, genom att samla Sweor kring det gemensamma språket samt stödja och sprida kännedom om svensk kultur och svenska traditioner.

SWEA stöder utbildning genom stipendier samt olika projekt med svensk anknytning.

SWEA grundades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson, som nu är projektledare för jubileet. 1995 utsågs Agneta till Årets Svensk i Världen och har också belönats med två konungamedaljer för sina SWEA-insatser.

SWEA Internationals ordförande sedan 2002 är Christina Moliteus. SWEAs hedersordförande är Prinsessan Christina.

SWEA har tilldelats Positiva Sverige-priset för organisationens bidrag till att stärka Sverigebilden utomlands.