Network Menu

ROs rapport från MEMA RM 2005 i Rivieran >>>
Bildgalleri från MEMA RM 2005 i Rivieran >>>

Text: Birgitta Baker, SWEA Los Angeles
Foto: Eva Nordheim (SWEA Rivieran) och Birgitta Baker (SWEA Los Angeles)

Provence

Birgitta Baker (SWEA Los Angeles)

Birgitta Baker
SWEA Los Angeles

Tidigt på morgonen träffades vi utanför Grand Hotel Aston för resan till Provence. Det tog nästan hela dagen för vi körde över bergen och kikade på de djupa bergsklyftorna. Det var inte kul för de som hade lätt för att bli åksjuk!! En av de djupaste är Les Gorges du Verdon så bussen stannade där så vi kunde gå av och promenera upp till hösta punkten för att ta kort. Det var jätteimponerande och vi hade aldrig sett något liknande.

Verdons klippor (SWEA MEMA RM 2005)

Utsikt över Verdon (SWEA MEMA RM 2005)
Utflykt till Verdon (SWEA MEMA RM 2005)

Vinprovning (SWEA MEMA RM 2005)
Sedan fortsatte vi till berömda vingården, Chateau de Berne, som ligger mitt i Provence där vi gick omkring i vinkällaren med en guide som berättade om vingårdens historia som började år 1750. Vi var jättehungriga och törstiga och fick sedan en underbar buffet lunch med olika sallader (med oliver förstås)och smakprovade många av deras goda viner. En del av oss tog en titt på slottet som nu är ett mysigt hotel med en tjusig fransk stil trädgård.
Till bords (SWEA MEMA RM 2005)

Resan fortsatte till Aix, en stad med konst och kultur och en inspiration till många konstnärer som Zola och Cezanne. Vi inkvarterades på Hotel och sedan en liten promenad till restauranten med olika sorters viner förstås och en lamm middag.

French Riviera (SWEA MEMA RM 2005)
Nästa dag … upp tidigt med Cezanne-ateljen först på schemat. Vår duktiga guide ordnade så att vi kunde komma in på museet även då hon sade att det inte var på hennes lista. Det var nog tack vare mig som vi kom dit eftersom jag sade att det måste vi helt enkelt göra därför att en del åkte till Aix enbart för att se Cezannes studio. Ja, vi kom dit tack vare guiden vars bästa vän jobbade på museet och eftersom vi var så duktiga och samlades på en minut och kom dit före japanerna. Det var som om man måste nypa sig inne på ateljen.
Vykort Cezanne studio (SWEA MEMA RM 2005)

Cezanne verkade närvarande på något vis och allt därinne var ju som det var för 100 år sedan. Helt fantastiskt att kunna stå där på hans golv och se krukorna, äpplena och allt från hans ”still lifes” och även hans rock och beret som hängde i hörnet på en krok. Hans berömda ”Plaster Cupid” stod på ett marmorbord omgiven av äpplen på ett fat och en butelj. Det kändes som om Cezanne var där och jag fick tårar i ögona. Mt. Saint Victoire som han målade så ofta syntes genom fönstret.

Aix marche under platane (SWEA MEMA RM 2005)
Place d Albertas (SWEA MEMA RM 2005)
French Riviera (SWEA MEMA RM 2005)

Efter museet tog vi en promenad genom Aix och hade tid att ta kort på den superba forntida arkitekturen, marknaden översvallande av grönsaker, frukt och blommor, smala gränder och fontäner. Sedan var det lunchdags och vi fick en kall kischsalad med aperetif. och varmrätt med olika viner. Vi ville fortsätta med den goda aperetifen men det fick man inte eftersom det bara serveras till förrätten! Fransmännen har sina regler med vinerna som inte kan brytas. Men vi skulle inte ha klagat för vinet som serverades var toppen. På lunchen träffade vi Christi Kogler, en mycket duktig konstnärinna och Swea som bor i Aix och som underhöll oss med intressanta Aix-historier.

Sedan fick vi hoppa på bussen igen tillbaks till Nice … efter 3 timmar kom en hög trötta Sweor till Grand Hotel Aston och började packa för resan hem nästa dag. Vanja försökte hålla ordning på oss både hem och från och prickade av oss på sin lista! På bussen utbytte vi email- adresser och hade roligt med planering för nästa SWEA-resa. Jag själv tyckte detta ”networking” var det bästa av allt. Det var verklígen en trevlig och välplanerad vecka på Rivieran och vi alla uppskattar allt jobb och planering som Riviera-Sweorna hade gjort för oss andra som kom så långt ifrån. Hoppas nästa gång blir lika bra!!